tiistai 27. lokakuuta 2015

Väistämättömän ennaltaehkäisyä? - Preventing the inevitable?

Hiljattain on ollut puhetta siitä, kuinka prosessoitu liha on rankattu yhdeksi tärkeäksi syövän riskitekijäksi. Kuuntelin aiemmin radiota samaisesta aiheesta. Ihmisiä haastateltiin siitä, aikovatko he muuttaa prosessoidun lihan kulutustottumuksiaan. No, suurin osa ihmisistä vastasi tähän tyyliin "kaikkihan näinä päivinä aiheuttaa syöpää". Minun mielestä meidän tulisi lähestyä asiaa hieman erilailla. Ajatella eri tavalla, jälleen kerran. 

Ajatus siitä, että tulet mahdollisesti saamaan syövän 20 vuoden päästä nykyhetkestä, tuntuu kaukaiselta. Ajatus ei saa meitä juuri muuttamaan tapojamme tai edes ajattelemaan erilailla. Samalla ajattelumetodilla ne liikakilotkin usein kertyy. Kaikki tietää että pitsan ja suklaan lisääminen päivittäiseen ruokavalioon todennäköisesti lihottaa pitemmällä aikavälillä. Mutta pitsan ja suklaan nauttiminen tänään ei näy huomenna missään, joten miksipä ei? Tai ihan kuten aiemmin olen kirjoittanut vihreän teen terveysvaikutuksista täällä, en siltikään usko, että kovin moni teistä lisäsi sitä ruokavalioonsa juuri syöpää estävän vaikutuksen takia. Entäs sitten HIIT-treenaus, josta kerroin enemmän postauksessani. Kokeilitko HIITtiä?


Ajattelepa asiaa näin. Jos saisit tänään lääkärissä syöpä-diagnoosin ja lääkäri kertoisi sinulle "Jos olisit juonut vihreää teetä päivittäin viiden vuoden ajan, ei sinulla olisi nyt tätä sairautta". Väistämättä ajattelisit, että "kyllähän minä tiesin vihreän teen terveysvaikutukset, mutten ajatellut niiden vaikuttavan merkittävästi juuri minuun". Meillä on usein tapana ajatella näin. Ainakin minulla on. Tiedän esimerkiksi, että vakavan auto-onnettomuuden mahdollisuus on olemassa. Silti minun on hyvin vaikeaa ajatella, että sellainen tulisi koskettamaan juuri minua, tai lähipiirissäni olevaa.

Jos edellinenkään ajattelutapa ei toiminut, kokeileppa miettiä asiaa näin: Olet jälleen lääkärin vastaanotolla. Lääkäri kertoo sinulle hyviä uutisia "koska olet tehnyt HIIT-treeniä säännöllisesti, sinulla ei ole tänään ole verihyytymän aiheuttamaa verisuonitukosta. Jos et olisi tehnyt treenejä, olisit tänään sairaalan vuoteen oma". Et varmasti tässä vaiheessa lopettaisi säännölliseksi muodostunutta harjoitteluasi? Et varmasti myöskään karsisi treenejä menneisyydestä sillä riskillä, että joutuisit sairaalavuoteeseen? On niin paljon helpompaa katsoa menneisyyteen kuin yrittää ajatella tulevaa. Kunpa vain voisimmekin tietää, mitä kaikkea voisimme ennaltaehkäistä tekemällä asiat toisin.

Jos yhtäkkinen muutos tuntuu hankalalta, kokeile taas vaiheittaista lähestymistapaa. Älä leikkaa kaikkea prosessoitua lihaa ruokavaliostasi kerralla, vähennä ensin. Ehkä lisäät myös vihreän teen päivittäistä kulutusta? Kuitenkin, mitä halusin tuoda esille on ennaltaehkäisyn tärkeys. Ennaltaehkäisyn tärkeys on huomattava asia myös suun terveydessä. Voisin jaaritella aiheesta vaikka koko päivän, mutta ehkä jätetään se toiseen postaukseen.



Processed meats were lately ranked as a major risk for causing cancer. I was listnening to the radio talking about this subject, whether people will or will not have a better look on their meat consumption. Well, most of the people didn't really care and the answer was like "everything causes cancer these days". I think we should think differently, again. 

Having a cancer in 20 years from now feels really distant. It doesn't really touch us or  make us change our habits. Like, you know eating pizza and chocolate every day probably makes you fat, right? But you won't see the difference tomorrow, so why not! Or like I was writing about green tea health benefits here, I still don't think many of you added it into your diet, because the anticancer effects doesn't feel current. What about the HIIT-training I talked about here. Did you try it out?

Think about it this way. If u were diagnosed with cancer today and the doctor would tell you that "if you had been drinking green tea daily for 5 years, you wouldn't have this disease now". You would think "I knew it had health effects but I didn't actually think I could benefit". We often think like this, at least I do. For example I know a serious car accident is possible but I don't really think it would ever happen to me or someone close to me.

If thinking like that didn't work, maybe try it this way: You are once again meeting your doctor. The doctor is telling you good news "Because you've been doing HIIT-training regularly, you don't have thrombosis today. If you hadn't been doing it, you'd be lying in a hospital today." You wouldn't stop doing your workouts at this point, would you? Or you would't cancel any of your past workouts either? It's easier to look back, than look to the future. If we only new what we can prevent by doing things other.

The thing is that we can't know that. We have to trust the science a little and be persistent. We need to maintain the healthy lifestyle if we want to ensure our future. And even if we do that, nothing is guaranteed. Sometimes we learn the lesson a little too late, and the prevention is forgotten. 

Start step by step with anything, if going right "all in" feels difficult. Don't cut off all the processed meat, decrease the consumption first. Maybe add some green tea into your diet as well. At the end of the day what I'm trying to tell you guys here is that let's not forget the importance of a prevention. I could talk all day about the importance of the prevention when it comes to oral health, but maybe I'll leave that to another time.

-V

maanantai 19. lokakuuta 2015

Tähtäimessä rantakroppa - Goal beach body

Kesä on ihan nurkan takana. Ehkei täällä Suomessa, mutta Thaimaassa lämpötilan pitäisi kohota lähelle 30 astetta muutaman kuukauden päästä. Aion lomailla kolme viikkoa Thaimaassa joulun ja uuden vuoden aikaan, taas. Viime kerralla vietin lähes neljä viikkoa Thaimaassa kesäkuussa 2015. En malta odottaa, että pääsen taas lämpimään ja rentoutumaan!

Joulu on tulossa ja minun mielestäni ei ole hankalampaa aikaa dieetille kuin joulua edeltävät kuukaudet. Suklaata on kaikkialla, pikkujouluja järjestetään monien eri tahojen toimesta, tenttejä on tulossa ja kiirettä pitää, niinkuin aina. Tuntuu, että jopa kylmä sää on dieettiä vastaan. Tekisi mieli kääriytyä viltin mutkaan ja hörppiä kuumaa kaakaota.

Kuitenkin, jos haluan kireään rantakuntoon, täytyy minun sanoa ei herkuttelulle ja urheilla säännöllisesti. En aio lisätä urheilun määrää tai muuttaa dramaattisesti ruokailutottumuksiani. Minulla on perusasiat kuitenkin aika hyvin hallussa, urheilen runsaasti ja syön terveellisesti. Samalla linjalla aion myös jatkaa. Pyrin syömään paljon terveellistä ja ravinteikasta ruokaa, jättäen prosessoidut ruuat ja herkut minimiin. Sen lisäksi aion ottaa käyttöön kevennys.fi:n tuotteet.

Yhden jalan mave on mun yks tän hetken lemppariliikkeistä takareisille ja pakaroille. @EasyFit Oulun Eden


Kaiken kiristelyn ja laihduttamisen pohja on terveellisissä ja tavoitteenmukaisissa elämäntavoissa. En ole ikinä kokeillut tai edes suunnitellut kokeilevani mitään pikadieettejä tai pillereitä, jotka lupaavat ihmeitä. Nytkään tarkoitukseni ei ole niinkään painonpudotus vaan ennemminkin parempi lihaserottuvuus ja hieman kireämpi kunto, sanokoon vaaka mitä tahansa. Kevennys-tuotteiden ideassa hienointa on se, että tavoitteena on pysyvä elämäntapamuutos. Mainoslauseena ei ole "laihdu 10 kiloa vain kahdessa viikossa" vaan realistinen "Kevennys on vähintään 9 kuukautta kestävä laihdutuskuuri...".

Omat ruokailu- ja liikuntatottumukseni ovat sellaiset, etteivät ne minun mielestäni kaipaa suurta remonttia. Muutaman laihdutusvalmisteen lisäyksellä ja herkkujen karsimisella minimiin kahden kuukauden ajaksi voin kuitenkin saavuttaa tavoittelemani rantakropan. En nyt lähde ruotimaan sitä, miksi haluan saavuttaa tietyn kunnon, eikä kenenkään tarvitse pahoittaa mieltään siitä, että haluan kiristellä tai jättää herkut pois vaikka joulu on tulossa. Edellisen reissun jälkeen olen treenannut kovaa ja ottanut painoakin muutaman kilon lisää, toivottavasti oikeisiin kohtiin ja oikeassa koostumuksessa.

Koska en aio dieetilläni pitää kaloreita rutkasti miinuksella, tai nälkiinnyttää itseäni, toivon saavani apua termogeenistä ja nälänpoistajasta. CLA:ta olen käyttänyt aiemminkin, eri merkkisenä vain. Kevennyksen CLA-pohjainen tuote on nimeltään rasvanpolttaja. Kun rasvaprosentti on jo ennestään suhteellisen alhainen, on viimeiset rasvapisarat tiukassa. Näitä sitkaita rasvoja lähdetään sitten tiristämään CLA:n avulla. En usko, että mikään pilleri tai lääke yksin saisi kuntoni sellaiseksi, kun sen toivon joulukuussa olevan. Pohjana toimii terveelliset elämäntavat, lisätehona erityisvalmisteet. Kevennys.fi:n tuotesivuillakin todetaan "vaikka söisit tehokkaita rasvanpolttajiamme kymmenen vuotta, et haihdu olemattomiin".

Hieman alle kaksi kuukautta on kuitenkin suhteellisen lyhyt aika kiristelyyn. Vaikka tiukalla dieetillä ja treenillä voisi saada aikaan suurenkin muutoksen, en kuitenkaan halua kroppaa ihan nälkiintyneen tai kuivan näköiseksi. Viime kesäkuun kuntoon olen itseasiassa aika tyytyväinen, ainakin näin jälkeenpäin. Vatsapalat erottuu kivasti, mutten näytä kuitenkaan ihan riutuneelta, vai mitä olette mieltä?




Summer is right around the corner. Not the Finnish summer but in Thailand the temperature should get close to 30 degrees in two months. I'll be spending Christmas and New Year in Thailand, again. Last time I spent almost 4 weeks in Thailand in June. This time I'll stay there for little over 3 weeks, I can't wait!

So Christmas is coming and I don't think there is harder time for a diet than the months under Christmas. At least not for me. Chocolate everywhere, pre-Christmas parties, exams coming up and a lot to do, like always. Even the cold weather is against diets, I'd just love to stay inside under warm blankets drinking hot chocolate. 

But if I want to be in shape during my vacation in Thailand, I need to stay away from treats and keep on exercising. I'm not going to add more exercise time or change dramatically my eating habits. What I'm going to do instead is I'm going to eat a lot of healthy and nutritious food, maintain my workout routines and add new supplements. 

The basis for any diet or weigh loss should be on healthy lifestyle. I've never even considered on trying some quick-diets or pills that promise you wonders. I'm not actually trying to lose weight, cause I don't really care what the scale says, I'm trying to get more visible muscles and a leaner body. The best thing about kevennys-products is that their goal is to make a permanent lifestyle change. They don't have an advertisement "lose 10 kilos in two weeks" but "This is at least 9 months lasting weight loss program.."  Even now when I'm trying to get leaner body and I only have two months, I'm going to The supplements I'm going to add into my diet are from kevennys.fi

I think my own eating and workout habits are on a pretty good base. By adding couple supplements and cutting the treats to their minimum, I think I can reach my beachbody goal. I'm not gonna go more into why I wanna get into a better shape, maybe I just like my abs showing. After my last trip in Thailand I've gained couple kilos, hopefully into right places in a right consistence. 

During the two months before Thailand I'm not going to starve myself or go with really low calories. Besides eating healthy and clean I will use the help of 'hunger control' and 'thermogen', both products from kevennys.fi. I'll also try CLA, which I've tried before from a different brand. CLA will hopefully help me to tone my body. When body fat is already quite low, it is hard to get rid of the remaining fat tissue. I don't think that any pill or medicine alone could help me to reach the shape I wish to see in December. The base is on healthy lifestyle, supplements work as a bonus

A little under two months is a short period of time. With a strict diet and heavy workouts I could reach a big change but it's not eventually my goal. I don't wanna look too tiny and starved. I'm actually pretty happy for my shape last summer. I can see my abs but I still have a healthy overall look, what do you guys think?

Koh Samed island

Postaus toteutettu yhteistyössä kevennys.fi:n kanssa / In cooperation with kevennys.fi

-V

perjantai 9. lokakuuta 2015

Hampaiden bulk-kausi - miten suhtaudun hammasrautoihini

Tentti taputeltu, syysloma ja muutto lähestyvät! Kyllä, muutto. Muutaman viikon hiljaisuus blogin puolella on johtunut ihan puhtaasti kiireestä. Töiden ja koulun ohella kun lukee vielä tenttiin, ostaa asunnon ja treenaa niin on siinä tekemistä yhdelle ihmiselle.

Tänään helpotti sitten ainakin sen tentin osalta, ei ole hengähdyshetkinä heti sellainen olo, että "pitäisi lukea". Nyt saan sitten keskittyä paremmin muuttoon ja potilastöihin. Stressi helpottaa heti, kun on yksi "to do" listalta pois.

Tässä kiireen keskellä hyppäsin myös itse uudestaan oikomishoidon kelkkaan. Viime vuoden klinikkaparini kanssa suunniteltiin toisillemme oikomishoidot ja nopealla toiminnalla sitten myös laitoimme suunnitelmat toteutukseen. Kun ennen oikomishoidon aloitusta kerroin lähipiirilleni, että "minulle tulee hammasraudat" on reaktioita ollut monenlaisia.

"Mitäs vikaa sun hampaissa muka on?"
"Onpa hieno juttu"
"Haha, ai sellaiset perinteiset rautakiskot?"
"Onhan ne hammasraudat melkoinen turnoff"
 "Miksi? Ja kauanko niitä pitää pitää?"

Tässä sitä nyt ollaan, turnoff rautatiekiskot suussa. Minun tilanteessa noin vuoden hoitojakson aikana eliminoidaan hammaskaarten ahtaus ja tasoitellaan rivit suoriksi. Katsotaan nyt kuinka nopeasti nämä lähtee liikkumaan, toivottavasti nopeasti. Ainakin viime viikon on ollut hampaat ja ympäröivät kudokset niin kipeänä, että on kumma, jos ei ala liikettä tapahtua!

 Aikuisiällähän oikomishoito harvemmin on pakon sanelemaa, sitä se ei ole myöskään minun kohdallani. Halusin oikomishoitoon omasta tahdostani. Itse sitä on itseään kohti kaikkein kriittisin ja kiinnittää huomiota "epäkohtiin". Ne epäkohdat omassa ulkonäössä ajaa sitten haluamaan muutosta. En nyt sano, että hampaani olisivat ennen häirinneet minua, tai etten ollut niihin tyytyväinen, mutta ne voisivat olla paremminkin. Ja tottakai, kun opiskelen hammaslääketiedettä, kiinnittän varmasti myös hampaisiin enemmän huomiota. Samalla ajatustyylillä sitä ajautuu sinne salillekin yhä uudestaan. Joku saattaa sanoa, että "sullahan on täydellinen kroppa" mutta itse näkee parannettavaa tai kehitettävää monessakin kohdassa. Eikä sekään tarkoita sitä, ettei olisi tyytyväinen. Ehkä ennemminkin sitä, että kaipaa muutosta parempaan tai pientä kehitystä. Olen niin hampaisiini kuin kroppaanikin kohtuullisen tyytyväinen, mutta ei kai ole kiellettyä haluta muutosta jo ennestään hyviin ominaisuuksiin?


Ja miten sitten suhtaudun omaan muuttuneeseen hymyyni tämän hoitojakson aikana? Miten yleensäkin muuttuneeseen ulkonäköön tulisi suhtautua? Voisin tietenkin vetäytyä omaan kolooni, välttää sosiaalisia tilanteita vuoden ajan, peittää hymyni kädellä ja hävetä hammasrautoja. Tai sitten voin hymyillä ja nauraa leveästi, antaa ihmisille mahdollisuuden ihmetellä ja kysyä hammasraudoistani häpeilemättä. Elää hammasraudat osana ulkonäköäni rohkeasti ja itsevarmasti. Ei se välttämättä ole helppoa, joku saattaa jopa nauraa päin naamaa, ihmetellä ja haukkua raudat rumaksi mutta aion ehdottomasti kokeilla jälkimmäistä tapaa. Ja oma asenteeni taitaa muutenkin olla lähinnä sellainen että "naura raudoilleni nyt, niin tulen hymyilemään sulle päin naamaa vuoden päästä". En ole kyllä negatiivista palautetta saanutkaan, ja lähinnä koulussakin nauroimme, että olishan se nyt outoa, jos joku alkais kiusaamaan hammasraudoista. Surullista on, että raudat ovat lasten ja nuorten keskuudessa edelleen yleinen kiusaamisen aihe. No.. Voin aina pitää vaihtoehtona Kiinaan muuttamista, jos kohtaan ylitsepääsemätöntä kiusaamista rautojeni takia. Kiinassa kun hammasraudat on suuri hitti ja kertoo korkeasta elintasosta.


Aion suhtautua projektiin vähän samalla tavalla, kuin saliharrastaja bulk-kauteensa. Kun bulkilla treenaa aktiivisesti ja tavoitteellisesti, pitää kalorit päivittäin plussalla, voi keho pikkuhiljaa olla hieman pöhöttynyt, nesteinen ja jonkun mielestä ennemmin pulska kuin urheilullinen. Toiset pysyy bulkilla timmimmässä kunnossa kuin toiset, toisille hammasraudatkin sopii paremmin kuin toisille. Bulkkaajalle saatetaan hörähdellä ivaavaan sävyyn että "bulkki jäänyt päälle", kun ei nähdä työn tulosta rasvan alta. Tärkeintä on kuitenkin, että projektissa itse mukana oleva, osaa olla pitkäjänteinen, suunnata katseen kauas työn lopputulokseen, vaikkei matka sinne olisi aina niin miellyttävä. Puhtaan lihasmassan rakentaminen ei olekaan niin helppoa, väkisin sitä rasvaakin tulee vähän. Ainakin, jos tavoitteena on nopea lihaskasvu.

Massakuurilla olevalle harrastajalle voi ottaa välillä koville, kun tekisi mieli alkaa kiristellä että näkee sen työn tuloksen. Tekisi mieli alkaa polttaa rasvaa ja katsoa miten paljon lihasta on kertynyt alle. Hammasrautojen kanssakin välillä varmasti tulee hetkiä, että tekisi mieli ottaa ne vain pois ajatuksella "on tämä jo tarpeeksi hyvä", mutta maltilla täytyy katsoa homma loppuun asti.

Sitten, kun bulkkaus vaihtuu dieettaamiseen, rasva alkaa palaa pois kerätyn lihaksen päältä, hiljalleen lihasmassa alkaa erottua ja työn tulokset näkyä. Pian hiljenee ne pilkkaavat kommentit ja äänensävy vaihtuu ihailevaksi, ehkä jopa kateelliseksi. Samanlailla hammasraudat peittää alleen tekemänsä työn.  Rautojen takaa voi olla vaikeaa nähdä sitä siistiä hammaskaarta, joka niiden taakse on muodostumassa. Vuosi tässä aherretaan ja sitten toivottavasti nautitaan työn tuloksista.

Ja jos ei nyt ole hyvä ajankohta, niin milloin? Vuosi menee loppujen lopuksi todella nopeasti. Jos en olisi aloittanut nyt, olisin vuoden päästä varmaan ajatellut, että "homma olisi jo paketissa, jos olisin aloittanut sen heti, kun ensimmäisen kerran asiaa harkitsin". Sama ajattelutapa pätee kaikkeen aloittamiseen. "Dieetti alkaa maanantaina", "Lopetan tupakoinnin ensi vuonna", "Aloitan laihduttamisen heti, kun mieheni ryhtyy projektiin myös", mikset sensijaan aloittaisi heti,  ensi viikolla olisit jo muutaman askeleen lähempänä tavoitetta.

Muutaman viikon kuluttua pääsen muuttamaan. Sitten luvassa kurkistus mun uuteen kotiin.

-V


Only Finnish this time, sorry guys!