keskiviikko 11. tammikuuta 2017

Ihan reisille 2/4

Joulu meni, uusivuosikin oli. Salit pursuilee uusia innokkaita treenaajia ja minunkin oli aika katsoa taas seuraava treeni pt:n kanssa. Kataja hommiin, Veera kyykkyyn.

Treenijaossani vuorossa oli jalat etureisipainotteisesti sekä vatsat. Taas tehtiin sen mukaan, miten olen tottunut treenaamaan, Matti sitten korjasi tarvittaessa, antoi vinkkejä ja ehdotti uusia liikkeitä. Aloitan tämän treenin aina kyykkäämällä ja myös lämmittelen kyykkäämällä tyhjän tangon kanssa. Pikkuhiljaa nostan painoja niin, että viimeinen sarja yleensä jää myös pohjalle. Kyykky on ollut ja on edelleen mulle hieman ongelmallinen. Tyhjän tangon kanssa lämmitellessä Matti kyllä sanoi, että muoto on ihan hyvä ja kyykky menee syvälle. Painojen lisääntyessä ongelma on se, että paketti meinaa kaatua eteen. nilkkojen liikkuvuus rajoittaa ja paino menee päkiöille. Aloitin 40kilosta, jonka jälkeen lisäsin ensin 10kg, sitten 5kg ja vielä 5kg. 4 sarjaa, jokaisessa 8 toistoa. Tällä kertaa viimeisetkin toistot nousi. Ennen kyykkäsin 5x5 60kg:lla mutta nykyään olen keskittynyt enemmän oikeaan tekniikkaan ja lähtenyt kevyistä painoista pyramidimaisesti ylöspäin. Hiljaa hyvä tulee.






Aamutuimaan treenaminen oli hyvä vaihtoehto, nyt ei tarvinnut kikkailla laitteiden välillä vaan pääsimme suoraa siirtymään kyykystä jalkaprässiin. Näin teen normaalistikin treenatessa. Jalkaprässi on se kaikkein hapottavin liike, se liike missä silmissä sumenee, oksettaa ja tuntuu pahalta mutta silti niin hyvältä. Jalat oli hyvin lämpimänä, joten latasimme suoraa minulle hyvät painot laitteeseen. Jotta liike menisi etureisille, niinkuin minä sen haluan tässä treenissä menevän, laitan jalat lähekkäin toisia ja aivan prässin alareunaan. Paino kannattaa pitää tasaisesti molemmilla jaloilla. Tein ensin 2x10 jonka jälkeen lisäsimme 10kg molempiin päihin. Taas kymmenen toiston sarja ilman tarvetta varmistajalle. Neljännessä sarjassa vedän jalat ihan loppuun, niin monta toistoa kuin tulee. Kuulokkeet korvilla ovat ehdoton, sieltä jostain musiikin läpi kuuluu sitten Matin kannustus "vielä 5". En muista montako toistoa loppujen lopuksi tuli, ehkä 15, mutta etureidet oli jo tässä vaiheessa ihan tulessa. Viimeinen toisto nousi Matin avustuksella, jonka jälkeen hän otti molemmista päistä 35kg painoa pois, nythän tämän pitäisi olla helppoa. Ei mitään kunnon palautusaikaa vaan uusi setti heti perään. Aluksi tuntuu helpolta ja kevyeltä. Toistoja tulee melko kevyesti ehkä 7, jonka jälkeen alkaa olla taas tosi tuskaista, ja jostain musiikin läpi kuuluu että "me tavoitellaan 20 toistoa".
 "Mitä hullua, 20 toistoa, en pysty, kuolen jo 10 kohdalla"
 "Tehdään 15 toistoa, jonka jälkeen hetken lepo" 
"Okei, mä ehkä jotenkin selviän siihen 15" 
15 tulee täyteen ja minä olen ihan rikki, reisiä hapottaa niin pirusti enkä pysty suunnilleen edes ajattelemaan. Vielä pitäisi tehdä ne 5.
"Ja jatkuu, vielä 5"
"Ei, eihhh, apua, ei, sattuu, ei"
Mä selvisin, tein ne 5. Huikee fiilis, sattuu ja tuntuu kyllä pahalta, mutta selvisin.
"Noniin, sitten pumpataan vielä pieniä toistoja 10, ei koko liikerataa"
Tässä vaiheessa sitä miettii, että minkä takia on hommannut itselleen pt:n.. Siis vapaaehtoisesti maksanut jollekin, että se tappaa sut. Mitä pahaa minä ikinä tein, että ansaitsen tällaista kohtelua. Heh, tältähän sen treenin oikeasti kuuluukin tuntua. Tätä mä aikuisten oikeasti halusin, halusin että joku kaivaa minusta ne viimeisetkin lihasvoiman rippeet esiin. Ja sitten juuri kun luulet, että selvisit prässistä kunnialla ja saat hengähtää, ottaa happea ja palautua hetken niin Matti komentaa tekemään goblet kyykkyä. Ilman painoja mennään, hyvä niin. Vielä viimeiset pumppaukset, jalat tutisee ja tärisee. Loppuun asti mennään sinnillä ja sitten heti perään etureiden venytys. Huh!









Jalkaprässissä kaikkien naisten ongelma on kuulema se, että jalat lähtee hieman vatkaamaan. En ole itsekään tätä huomannut. Kuulema alasmennessä polvet pysyy linjassa ihan hyvin, mutta työntövaiheessa vasen polvi liikkuu aavistuksen sisälle. Tähän kannattaa kiinnittää huomiota, kun prässissä on painoja paljon. Ettei vaan nyt sattuis mitään. Hyvä kikka on laittaa lyhyt kuminauha juuri polven yläpuolelle, jolloin joutuu väkisin työntämään polvia ikäänkuin ulospäin kuminauhaa vasten, tätä aion kokeilla myös itse ensi kerralla.

Normaalisti olen tehnyt jalkaprässin jälkeen askelkyykyn, mutta varmaan jatkossa jätän sen pois ja pumppailen reidet tukkoon gobletilla. Katsoimme kuitenkin tekniikan siitäkin, miten saan liikkeen paremmin etureidelle. Oli aika väsynyttä meininkiä, ryhti meinasi kaatua, jalat tärisi ja tutisi. Tein 4x8 ja pidimme vain lyhyet 15sekunnin palauttelut. Kyllä tämäkin liike tuntuu oikeassa kohdassa kun vie polvea yli 90 asteen ja työntää liikettä eteenpäin. Liike on vain pelottava polvien kannalta, väsyneenä nitkumista suuntaan jos toiseen tapahtuu helpommin ja kun liike on muutenkin eteenpäin menevä. Sen takia goblet-kyykky on tähän väliin parempi.



Yleensä siirryn tässä välissä tekemään vatsat, lopuksi sitten vielä hieman mehustelen etureisiä reidenojennuslaitteessa. Mutta miten teimmekään tänään, reidet ensin, tottakai! Ideana oli tehdä widow maker tekniikalla. Laitoimme siis painot, joilla normaalisti saan 10 toistoa, mutta nyt samoilla painoilla tavoittelimme 20, hinnalla millä hyvänsä. Kukaan ei onneksi voi jäädä leskeksi (widow), jos minä tähän kuolen, eikun menoksi sitten vaan. 10 tuli melkein ominavuin, sitten 5 tuskaisesti ja viimeiset 5 todella epämääräisesti. Tehty mikä tehty. Jotta joka ikinen etureiden kohta olisi tulessa, teimme vielä sissikyykkyä. Tämä menee etureiden yläosaan, uusi liike minun treeniini, ihan hauska ja erilainen. Vaatii ehkä hieman harjoitusta, että saa tuntuman sinne mihin sen haluaa. Loppuun taas venytystä, ai ai ai.

"When your legs don't work like they used to before"



Tähän kuvaan kiteytyy hyvin treenin fiilikset :D




Jotenkin tämä reisien pumppailu hieman venyi ja päätimmekin käydä vatsat lähinnä suullisella tasolla läpi. Mitä liikkeitä vatsojen treenamiseen kannattaa sisällyttää, mitä minulta puuttui. Teen yleensä supersettinä vatsarutistuksen pallon päältä sekä voimapyörän polvet maassa. Matti suositteli vaihtamaan rutistuksen perinteiseen, voimapyörä-rullailu näytti hyvältä eikä paine mene liikaa alaselälle. Lisäksi teen TRX nauhoilla erilaisia vatsaliikkeitä. Hyviä liikkeitä sinänsä, mutta käyttöön otetaan vielä halonhakkaaja ja sen eri variaatioita, jotta saadaan kyljet ja vinot vatsalihakset paremmin käyttöön. Halonhakkaajassa kätevä kikka on laittaa pallo käsien väliin, tällöin liikettä ei lähde niin helposti tekemään käsillä.





Loistava treeni jälleen kerran, ihana tunne kun reidet on kunnolla hapoilla. Reilusti ruokaa naamariin, niin reisiin tulee tällä treenillä varmasti kivasti pyöreyttä. Kävelen seuraavan kerran normaalisti varmaan ensi viikolla, pyörätuolitarjouksia otetaan vastaan!

Tässä vielä linkki edelliseen treeniin pt:n kanssa.

-V


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti