keskiviikko 13. tammikuuta 2016

What's up in 2016?

Mitä tapahtuu fitnekselle vuonna 2016? Olen lukenut monista, jotka luopuvat pikkuhiljaa fitneksestä. Edessä on lajinvaihdos, täydellinen pakara ja iso hauis eivät enää kiinnosta samalla lailla kuten ennen. Fokus alkaa olla muualla, kuten kehonpainoharjoittelussa, HIIT-treenaamisessa sekä hyvinvoinnissa. Minä aion treenata hyvin pitkälti samanlailla kuin viime vuonnakin. Sali on mulle tällä hetkellä se ykkösjuttu mutta vannon kyllä paljon myös monipuolisuuden nimiin. Salilla voi harrastaa muutakin kuin fitnesstä. Esimerkiksi voimaharjoittelu, HIIT-treenaus ja ryhmäliikunnat eroavat paljon pelkästä palan kasvatuksesta, vaikka tapahtumapaikka onkin sama. Kuntosali on siis IN, siitä ei pääse tänäkään vuonna yli eikä ympäri. Tämän artikkelin mukaan ykköstilaa urheilumaailmassa pitää ns, "puettava teknologia". Sykemittarit ja aktiivisuusrannekkeet päälle ja urheilemaan. Minulla ei ole käytössäni minkäänlaista monitoria tai ranneketta urheilun aikana, ellei sitten käsivarressani roikkuvaa puhelinta lasketa, jota käytän musiikin toistamiseen. Sain kuitenkin jolulahjaksi sykemittarin, jota aion kokeilla mahdollisimman pian.


Salivalintani vuodelle 2016 on tuttuun tapaan EasyFit Oulun Eden


Vaikken vielä olekaan täysin puettavan teknologian maailmassa, tykkään kuitenkin pitää jonkinlaista kirjaa liikkumisestani sekä myös joskus laskea päivittäistä kalorinsaantiani.  En laske kaloreita päivittäin, tai edes viikoittain. En myöskään stressaa sitä, että söisin liian paljon. Joskus on hyödyllistä jopa laskea, että tulee syötyä tarpeeksi! Kroppaa kuuntelemalla pääsee hyvin pitkälle, ainakin jos tavoite on pysyä terveenä ja terveellisessä painossa.

Kalorien laskeminen voi kuitenkin helpottaa painonpudotusta. Usein painoa kertyy juuri väärien ruokailutottumusten seurauksena, ei esimerkiksi ymmärretä kuinka paljon se yksi viaton irtokarkkipussi sisältää energiaa. Lisäämällä kaikki ruuat ruokapäiväkirjaan, joka laskee kalorit puolestasi, alat nopeasti ymmärtää mistä ne plussakalorit sinne tulee. Toisaalta saatat myös huomata, kuinka paljon normaalia arkiruokaa ja kasviksia saatkaan syödä, ei laihduttaessa tarvitse nähdä nälkää. Kalorien laskemisessakin kuitenkin piilee muutama ansa

  • Älä poista ruokavaliostasi kaikkea rasvaa. Ruokapäiväkirjaa täyttäessä voi nopeasti tehdä havainnon, että rasvoista tulee äkkiä paljon energiaa. Pähkinöissä ja öljyissä on 500-900kcal/100g. Rasvat ovat kuitenkin tärkeä osa ruokavaliota mm. aivojen ja ihonkin hyvinvoinnin kannalta, hyvien rasvojen on myös todettu auttavan painonpudotuksessa. Lisää ruokavalioon kourallinen pähkinöitä päivässä ja rasvaista kalaa kuten lohta. Pyri vähentämään tyydyttyneet rasvahapot minimiin ja keskity pehmeisiin rasvoihin. 
  • Älä ajattele "mitä vähemmän kaloreita, sen parempi", kun yrität pudottaa painoa. Pyri syömään tasaisin väliajoin sopivia annoksia, äläkä jätä aterioita välistä. Painon jojoilu voi olla tyypillinen seuraamus, kun yritetään päästä minimikaloreihin. Joinain päivinä saatat tuntea olosi energiseksi vaikka söisit hyvin kevyesti. Helposti syntyy ajatus, että "menen tänään mahdollisimman alhaisilla kaloreilla, niin painoni putoaa nopeammin". Yleensä tämä kuitenkin johtaa vain ylensyöntiin seuraavana päivänä. Painonpudotus ei ole kilpajuoksua vaan ennemminkin elämäntapamuutos ja uusien tottumuksien opettelua. 
  • Älä pelkää syömistä. Jokaisen suupalan tarkkaileminen ja kalorien laskeminen voi helposti johtaa vääristyneeseen ajattelutapaan, että plussakalorit johtavat automaattisesti lihomiseen. Jos mahasi murisee mutta päivälle asettamasi kalorinsaanti on jo täynnä, älä pelkää syödä lisää. Todennäköisesti olet kuluttanut paljon ja näläntuntemus on muutenkin vain merkki toimivasta aineenvaihdunnasta. Pyri kuitenkin myös nälkäisenä tekemään järkeviä valintoja ja opi kuuntelemaan kehoasi.
Kun haluaa pitää kirjaa, olipa tavoitteena lihaksenkasvatus tai painonpudotus, on tämä Kevennyksen sovellus kuin oma personal traineri. Ihmiset ovat usein arkoja myöntämään todelliset ruokailutottumuksensa tai puntarin lukeman toiselle henkilölle, edes henkilökohtaiselle valmentajalleen. Käyttämällä tätä sovellusta valehtelet ainoastaan itsellesi, jos jätät kirjoittamatta suklaapatukan ylös. Sovellukseen lisätään oma paino, pituus ja ikä sekä tietenkin tavoite. Päivittäin voit lisätä syömäsi ruuat ja tekemäsi harjoitukset, sovellus tekee puolestasi loput.



Parasta on, että sovelluksessa on oikeasti todella paljon vaihtoehtoja. Kirjoittamalla hakukenttään "kananmuna" saat vaihtoehtoja paistetusta keitettyyn, pelkälle keltuaiselle tai valkuaiselle ja vaihtoehdoista löytyy myös eri annoskokoja. Sama homma pätee lisätessä päivän urheiluja. Hakusanalla "kuntosali" saat vaihtoehtoja kevyestä raskaaseen harjoitukseen, jopa valmiita ohjelmia kuten "kädet, hartiat vatsa": näin pystyt arvioimaan päivittäisen kulutuksesi mahdollisimman tarkasti.


What is going to happen to fitness in 2016? I've read many people giving up on fitness, trying something new. Perfect glutes and big biceps seem to be losing their charm and the focus is somewhere else. I'm going to train the same way I did in 2015. I like to keep my workouts interesting, trying new things and equipment is always fun. According to this article, wearable technology will be the thing this year. I don't wear any trackers or monitors during my workout, the only thing hanging in my hand is the arm band which holds my phone so I have music. I'm going to try a new heart rate monitor next week though, I got it for Christmas, but so far I've been completely monitor-free. 

Instead I sometimes like to keep a record of my daily calorie intake, or just keep on track what I put in my mouth. I don't count calories or stress about eating too much. Sometimes I rather want to track that I eat enough. As long as my choices are most of the time healthy, that keeps me happy. I think counting calories is good when you want to lose weigh and you don't really know how much you should eat. By counting everything you will learn what foods will fit into your diet and from where it's easiest to cut. You may be surprised of how much you can actually eat, when you choose better. There are also risks when counting calories.


  • Don't cut all fats. Nuts and oils have 500-900kcal/100g but at the same time they are essential for your body. Consume less saturated fats and focus on unsaturated fats. Cashew nuts, salmon and avocados are my favorites.
  • Don't think less is more when you are trying to lose weigh. Try to stay within smart calorie intake every day. I think it's better to stay in a steady calorie-intake every day rather than going from very low-calorie day to being very hungry which leads to over-eating. Losing weigh is not a race, it's learning a new lifestyle by making healthy choices and listening to your body.
  • Don't be afraid to eat. When your stomach is still growling but your calorie-intake is already what you think is enough, don't be afraid to eat more. You've probably just consumed a lot and besides that hunger it's a good sign that your metabolism is working. Try to make healthy choices even when you are hangry. 
When keeping track, whether the goal is to gain muscle or lose weigh, this program is like a personal trainer for you. People are so often afraid to admit what they've been eating or how much they weigh, but by using app like this the only person you lie is yourself. You will add your height, weight, age and goal. Daily you can mark your exercises and food you've been eating. You can also combine your trackers or monitors with this app. That's pretty much it, the application will do the rest.  

Best thing about this is that you will actually find all the foods and all possible sports. When I search "egg" I get all possible options from boiled to fried, white or yolk and so on. It's same thing with sports. If I search for gym, I find programs from light to heavy for different body parts, so smart!I don't think you can fail with this app. I'm excited to combine my new heart rate monitor with this, tracking is so 2016!

-V

1 kommentti: