sunnuntai 23. elokuuta 2015

Vihreä tee jokaiseen ruokavalioon - Add green tea into your diet

Syksy lähenee, vaikka kesän parhaat ilmat onkin juuri käsillä. Kun ilmat alkaa viiletä, kuumaa juotavaa kuluu koko ajan enemmän, ainakin minulla! Vihreää teetä menee rauhallisena aamuna useampi kupillinen, lisäksi pari kuppia iltapäivällä ja ehkä vielä ennen nukkumaanmenoa. Joskus valinta osuu kyllä kahviinkin mutta tällä postauksella annetaan kaikki kunnia vihreälle teelle. Kuppi kuumaa vie mukanaan stressiä ja tuo tullessaan lukuisia terveysvaikutuksia.

Vihreä tee sisältää mm. B, C ja E -vitamiineja sekä helposti tuotteesta katoavia alkoholeja ja antioksidantteja, mineraaleja ja hivenaineita kuten kalsiumia, magnesiumia, seleeniä ja sinkkiä. Vihreän teen tärkein terveysvaikutus saadaan kuitenkin sen sisältämistä polyfenoleista.


  • Vihreä tee kiihdyttää metaboliaa, niinkuin jo aiemmin ohimennen mainitsin ensimmäisessä blogitekstissäni. Vihreän teen tärkein polyfenoli antioksidantti on epigallokatekiini-3-gallaatti (EGCG). Se vähentää rasvan imeytymistä ruuansulatuskanavasta sekä lisää rasvakudoksen käyttöä energianlähteenä. Vihreästä teestä saatavia aineita (mm. EGCG ja kofeiini) onkin käytetty paljon laihdutusvalmisteissa. (Huomionarvoista on kuitenkin, että kofeiinin vaikutusta kehonpainoon ole tutkimuksissa onnistuttu yhdistämään.)




  • Estää vilustumista. Kylmässä ilmassa immuunipuolustus toimii heikemmin, juomalla vihreää teetä voit välttää saamasta flunssan. Näin sanoo ainakin terveydenhuollon työntekijöillä teetetty tutkimus. Nyt on hyvä aloittaa teenjuonti, ennen kuin syksyn kausi-influenssat iskee päälle.



  • Tutkimus: Ihmisillä, jotka juovat enemmän kuin kaksi kuppia vihreää teetä päivässä, on alhaisempi kokonaiskolesteroli sekä alhaisempi LDL-kolesterolin määrä (paha kolesteroli, low density lipoprotein). Alhaisempi kokonaiskolesteroli ja LDL-kolesterolin määrä on myös yhteydessä pienempään riskiin kuolla sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin.




Vihreä tee ja suun terveys


  • Tutkimuksessa vihreän teen todettiin vähentävän syljessä olevien kariogeenisten bakteerien määrää merkittävästi. Avaintekijänä on tietenkin toistuvuus, ei alkava karieskaan pysähdy satunnaisella hampaiden harjauksella. Kuitenkin jo varsin lyhyellä säännöllisellä käytöllä voi saada aikaan positiivisia muutoksia suunterveydessä. Vihreän teen todettiin myös hidastavan amylaasi-entsyymin aktiivisuutta suussa. Amylaasi hajottaa tärkkelystä maltoosiksi. Maltoosi on yksi haitallisimmista hiilihydraateista - suun bakteerit pystyvät käyttämään sitä helposti hyväkseen saaden aikaan happohyökkäyksen. Happohyökkäys laskee suun pH:ta ja altistaa kariesvaurioille. Vihreä tee siis estää pH:n laskemista haitallisen alas ja estää kariesleesioiden syntymistä.



  • Vihreä tee auttaa vähentämään savukkeiden suuhun aiheuttamia vahinkoja ja se myös torjuu tupakoimisen suuhun aiheuttamaa kroonista tulehdustilaa. Tupakan karsinogeenit ovat tärkein suusyövän riskitekijä. Uuden tutkimuksen mukaan EGCG edesauttaa syöpäsolujen solukuolemaa suussa. Näyttäisi siltä, että EGCG saa aikaan syöpäsoluissa reaktiivisten happiradikaalien muodostumisen, mikä vahingoittaa solujen mitokondriota. Mitokondrion vahingoittuminen muodostaa lisää happiradikaaleja johtaen lopulta syöpäsolun tuhoutumiseen. Hienoa tässä on se, että hajoamisreaktiota ei tapahdu terveissä soluissa (esim syövän hoidossa käytetty sädehoito tuhoaa terveitä- sekä syöpäsoluja). Tutkittavat pureskelivat vihreä tee uute -purkkaa, jolloin yhteys löydettiin nimenomaan suusyövän ja EGCG:n välille. Vihreän teen syöpää estävä vaikutus on liitetty myös muihin syöpiin, kuten rinta- ja keuhkosyöpään.



  • Vihreän teen polyfenoleita käytetään myös kuivan suun -tuotteissa sekä pahanhajuista hengitystä estävissä tuotteissa.


Jos vihreä tee tyypillisimmässä muodossaan kuumana juotavana ei maistu, kokeile esimerkiksi liottaa teenlehtiä yön yli ja käyttää vesi aamulla smoothie-nesteenä. Tarvitset vain vähän lehtiä, jos liotat niitä koko yön. Muuten teestä voi tulla turhan vahvaa.
Vihreää teetä on saatavilla myös mm. uutteena ja kapseleina.

Kuinka paljon sitten on tarpeeksi?

Joidenkin tutkimusten mukaan 2-3 kuppia päivässä riittää, kun taas toiset tutkimukset suosittelevat jopa 7 kupillista päivässä, kuitenkin enintään kymmentä. Toisaalta vihreän teen suurellakaan kulutuksella ei ole havaittu haittavaikutuksia. Ainoastaan raskaana oleville suositellaan pitäytymistä muutamassa kupillisessa päivää kohden. Tietenkin merkitystä on myös sillä kuinka vahvana teensä juo ja miten suurta kuppia käyttää (kun kuppikoolla on väliä), mutta en itse lähtisi rajoittamaan omaa teenjuontiani, mielestäni se on kuitenkin parempi vaihtoehto verrattuna esimerkiksi jatkuvaan kahvin kittaamiseen.
Kokonaiskofeiinin saantia tulisi kuitenkin tarkkailla, jos vihreän teen lisäksi tulee käytettyä muita kofeiinia sisältäviä juomia/valmisteita. Vihreää teetä löytyy myös kofeiinittomana versiona.



Autumn is coming and I consume hot drinks more and more all the time! Green tea is one of my favourites and I drink several cups a day. Sometimes I choose coffee but with this post I'll give all the credit to green tea. A cup of green tea will relief stress and also gives many health benefits. Love it!

Green tea includes many vitamins, for example vitamins B, C and E, it also includes alcohols and aldehydes, minerals and trace elements such as Magnesium, Selenium and Zinc. When it comes to the health effects the most interesting components are polyphenols.



  • Green tea boosts the metabolism. The most important polyphenol is called epigallocatechin 3 gallate (EGCG). EGCG decreases fat absorption and helps the body to use fat tissue as an energy source. That's one reason why green tea components such as caffeine and EGCG has been used in weight-loss products. Even though it hasn't been proved that caffeini has any impact on body mass. 

  • Tea helps in protection from influenza virus. In cold weather the immune system doesn't work so well, so by drinking green tea you can prevent from catching the flu. At least this research says so. 

  • Research: People who drink more than two cups of green tea per day has lower total cholesterol and LDL (low density lipoprotein) -cholesterol levels. So lower LDL and total cholesterol is assosiated with lower risk of death due to cardiovascular diseases. 

  • In the research tea polyphenols significantly decreased the amount of dental caries pathogens. Of course drinking green tea has to be repeated every day to actually see the effect. Just like you can't brush your teeth once a week and then wonder why the you have dental caries, right? Green tea also reduced the amylase-activity in human saliva. Amylase breaks starch in to maltose, which is on of the most detrimental carbohydrates in mouth. The bacteria in the oral cavity can easily use it in their metabolism, causing the acid production. Acid production therefore lowers the pH and may cause problems such as dental caries. 

  • According to a new study, green tea helps kill cancer cells in oral cavity. EGCG causes the formation of reactive oxygen species, this damages the cell mitochondria. Damaged mitochondria will respond by producing more reactive oxygen species, leading to cell death. The main risk factor for oral cancers is smoking (and alcohol). Cigarettes damage the tissues and disrupts the cell function. So by drinking green tea not only the risk for oral cancer is lower but also protection against chronic inflammation is better. EGCG has been linked to other cancers as well, such as lung- and breast cancers. 

  • Green tea polyphenols are also used in dry mouth and halitosis products.
If you don't like drinking hot tea, my tip for you is to make a teapot in the evening and mix the cold tea in your smoothie the next morning. You don't really even taste the difference if you are used to using water, just make sure the tea doesn't come out too strong. 
There are also capsules and extracts available. 

So how much is enough?

Some studies say 2-3cups a day is enough, while others recommend 7 cups a day. But the good thing is that even with the highest green tea consumption there hasn't been any side effects proven. Only for pregnant women it's recommended to stay with 2-3 cups per day. Of course the size of the cup and the strength of the tea matters but I wouldn't really start limiting my tea consumption. To me it still seems better option than coffee, at least for someone who consumes lots of hot drinks! 
The one thing to take into a consideration is the total caffeine intake. When using other products such as coffee or energy drinks, you should watch your total caffeine intake. Green tea is also available decaffeinated. 


-V

1 kommentti:

  1. After looking at a handful of the articles on your website, I really appreciate your technique of writing
    a blog. I book marked it to my bookmark site list and will be checking back soon. Please
    visit my web site too and tell me what you think.

    My blog:

    VastaaPoista