lauantai 29. elokuuta 2015

Stressin kontrollointia stressaamisen lopettamisella? - Handle the stress - new ways to think?

Uusi lukukausi on alkanut yliopistossa, uusia potilaita hoidettavana, työvuoroja, töitä viikonloppuisin, treenejä, sosiaaliset suhteet, ystävät ja perhe, koira, blogi, sali... Minulta kysytään melko usein, että kuinka jaksan, olenko stressaantunut, miten selviän kaikesta, milloin tulee burnout. No rehellisesti sanottuna, jaksan ihan hyvin! Oikeasti. En ole huolestunut siitä selviänkö, tiedän että asioilla on tapana järjestyä. Kaikki elämän osa-alueet on jollain tapaa kiinnostavia tai hyödyllisiä. Ja päivä kerrallaan tässä mennään kuitenkin.

Stressaan tottakai, mutten koe sitä ongelmana tai rajoittavana. Stressi voi pitkittyessään johtaa monenlaisiin terveysongelmiin. Elimistössä ei varmaan sellaista osaa olekaan, joka ei jotenkin stressiin reagoi. Toisaalta on tärkeää pitää mielessä, että me kaikki reagoimme stressiin erilailla. Joillekin stressireaktio voi olla enemmän henkinen juttu, kun taas toisille kroppa saattaa olla hyvin vahvasti mukana. Tärkeää on oppia kuuntelemaan omaa kehoa ja sen antamia merkkejä stressistä. Näin sitä oppii myös rauhoittumaan ajoissa, jos hälytyskellot alkaa soida.

Tässä muutamia juttuja, joita voi ilmaantua kropan ollessa stressin vaikutuksen alainen

  • Raskas hengitys, korkea syke, jännittyneet lihakset jne.. Kukapa ei olisi kokenut sitä tunnetta, kun kädet hikoaa, sydän lyö tuhatta ja sataa ja ääni ei kulje, kun pitäisi pitää esitelmä yleisön edessä. Kyseessä on vain normaali lyhytaikainen stressireaktio, eivätkä oireet ole vakavia, kehosi palautuu varmasti. Ongelma stressistä alkaa muodostua vasta sitten, kun se muuttuu pitkäaikaiseksi eli kroonistuu. Krooninen stressi voi johtaa sydän- ja verenkiertoelimistön ongelmiin, kuten rytmihäiriöihin ja tulehdustilaan verisuonissa.
  • Hormonit.. Niin monimutkainen ja laaja aihe, vaikuttavat kaikkeen ja kaikkialle meidän elimistössä. Niin sanotut "stressihormonit" kuten kortisoli, vaikuttavat mm. kuukautiskiertoon, maksan toimintaan sekä lihomiseen. Stressissä vapautuva kortisoli edesauttaa glukoosin tuotantoa maksassa toimien näin riskitekijänä 2.-tyypin diabetekselle. Kortisoli on yhteydessä myös lihomiseen
  • Stressi heikentää immuunipuolustusta. Kaiken stressin lisäksi tulet siis myös kipeäksi, jihaa, juuri mitä kaipasitkin...
  • Pimahditko työkaverille, tai unohditko sen yhden ainoan asian mitä tulit kaupasta hakemaan, koska ajatukset pyörii edelleen työasioissa? Aivosi eivät toimi normaalitehoilla, syytä stressiä. Stressi heikentää mm. lyhytkestoista muistia sekä huonontaa itsekontrollia


Luultavasti tiedät monia keinoja vähentää stressiä. Lehdet ovat pullollaan vinkkejä ja tiedät ehkä itsekin, mikä toimisi sinulle. Kyllä minun stressitasoa ainakin laskisi etelänmatka kolmeksi viikoksi kerran kuukaudessa. Käytännön syistä se ei kuitenkaan ole mahdollista. Lehtien keinotkin ovat varmasti ihan hyviä, mutta minä kuulun ainakin normaali arjessani niihin, ettei jokaiselle päivälle löydy muutamaa tuntia omaa aikaa. Aikaa vaan rentoutumiselle. Vaahtokylvyssäkin varmaan miettisin kaikkea mitä pitää sen jälkeen tehdä ja hoitaa, pomolle piti soittaa ja astianpesukonekin tyhjentää. Siinä se vaahtokylvyn rentouttava vaikutuskin menetti aika nopeasti merkityksensä. 

Selviän stressistä paremmin kun
  • Suunnittelen. En ainoastaan pidä mielessä millainen tulevasta viikosta on tulossa vaan myös kuinka selviän samasta päivästä. Tiedän mitkä asiat päivässäni ovat stressaavia pääkopalle ja mitkä keholle. Esimerkiksi salilla, kun mieleen hiipii ajatus siitä ettei jaksaisi treenata, ajattelen muutaman tunnin eteenpäin. Luentosalissa tai potilaita hoitaessa kroppa saa levätä ja aivot laitetaan työskentelemään, kyllä treeni sitten vedetään loppuun asti sinnillä. Tämä ajatustapa toimii myös toisinpäin. Yritän keskittyä opiskeluun esimerkiksi muutama tunti kerrallaan (aivot töihin) sen jälkeen lähden kuntosalille tai koiran kanssa ulos (kroppa töihin). 
  • En stressaa asioita, joita en voi muuttaa. Esimerkiksi en voi muuttaa sitä tosiasiaa, että auto hajosi juuri sinä aamuna, kun sitä kipeimmin tarvitsen. Ei muuta kuin pyörä kehiin tai kysymään apua kavereilta. Auto tietenkin korjataan, mutta asian stressaaminen ei sitä nopeuta, eikä ole verenpaineen kohoamisen arvoinen.
  • En stressaa asioita joihin en voi vaikuttaa, tai joihin voin vaikuttaa mutta joiden lopputuloksella ei ole minulle juurikaan väliä. Ajattelepa asiaa näin: Olet parisuhteessa ja pidät hyvää huolta itsestäsi. Kumppanisi sen sijaan ei juurikaan tykkää kuntoilla tai katsoa, mitä laittaa suuhunsa. Nalkutat asiasta päivä toisensa jälkeen, yrität saada hänet mukaan salille, ikinä siinä kuitenkaan onnistumatta. Lähdet lopulta yksin, taas kerran, olet kiukkuinen ja treenistäkin tulee surkea. Kaikesta huolimatta tietenkin rakastat kumppaniasi, olipa hänellä palava halu kuntoilla tai ei. Jätä stressi vähemmälle, älä yritä vaikuttaa. Saat olla myös hieman itsekäs, tee mikä tekee sinut onnelliseksi ja hyvinvoivaksi, ei varmaan se nalkutus kuitenkaan..? Voit soveltaa ajattelutapaa myös työpaikalle tai opiskeluun. 
  • En stressaa asioita, jotka ovat jo tapahtuneet, enkä voi vaikuttaa tapahtumien kulkuun tai estää asioita tapahtumasta. Klassinen maanantai-aamu: kaurapuuro räjähtää mikron seinille. Asiaan on enää myöhäistä vaikuttaa. Siivoa sotkut ja aloita alusta. 
Kaiken tämän jälkeen, hengitä syvään!





New semester in university, new patients, work, work at the weekends, working out, social habits, dog, friends, family, gym, blog... I get asked quite a lot, how do I handle it all, am I stressed, am I going to get a burnout. Well honestly, I don't think so. I feel great, all the parts in my life are interesting or useful to me in some way. Of course I feel the stress, I know I have a lot to do and a lot to handle, but I feel like I can manage it all. And actually I don't even think about whether I'm going to make it all or not, I just go one day at a time. 

Stress can lead to all kinds of health problems. Actually I think there is no such a organ in our body that would not react on stress. But at the same time you need to keep in mind that we are all different, you have to learn to listen to the signs your body is giving to you under stress.

Here are few physical things that can occur when the body is on stress.


  • Heavy breathing, higher heart rate, tensed muscles etc.. I think everyone has experienced this feeling for example when speaking in front of a crowd. And it's okay, it's a normal response in a fight-or-flight situation. When it starts to cause problems is when the stress gets chronic. When it continues throughout the day, from one day to another, lasts for weeks, for months.. Chronic stress can lead to cardiovascular problems, such as inflammation in the arteries or arrhythmia
  • Hormones, oh hormones. They are so huge part of everything in our body. They are part of menstruation, weight gaining, liver functions etc.. So when the body is on stress it releases so called "stress hormones" such as cortisol.  Cortisol makes liver produce more glucose which can increase the risk for type-2-diabetes and it is also associated with weight gaining
  • Stress weakens the immune systemSo besides all the stress, you will also get sick. Nice bonus.
  • Yelling for your co-workers or family members for no reason, or can't remember what you are looking for in a supermarket cause you are still thinking about that one thing you need to finish at work? Your brain is not working properly, blame the stress. Problems with short term memory, self-control problems etc are part of stress responses. 

You probably already now many ways to relief the stress. Take a bath, go for a walk, talk with friends and family, share your feelings, give time for yourself, enjoy a cup of tea.. They are probably all good ways to relief the stress, but when you are actually so busy that you don't have that couple hours a day just for yourself, just for relaxing.. Then what? I'm often one of those. I always have something on my mind, some things I should finish or start doing. And I actually think that if I took a bath for one hour, I'd probably lay there thinking "when I get up, I need to call my boss, finish my homework and cook for tomorrow". So the bath would lose it's meaning and wouldn't work as a relaxing factor.. 

What do I do instead to handle the stress is that 

  • I plan. I know what things are more stressful to my body and what are more stressful to my brain. So for example when I'm at the gym and I feel like I don't have much energy left but I still want to do my workout, I think about the evening or the next couple of hours when I'll be sitting in a classroom or when I'm treating patients. That is rest for my body but work for my brain. It also works the other way around. When I'm studying I try to focus for couple hours (work for my brain) after that I'll take my dog out or go to gym (work for my body). 
  • I don't stress over something I can't change. For example I can't change the fact that my car broke down just when I most needed it. I have to ride my bike or ask help for friends. The car is not gonna fix itself by me stressing about it. It will be fixed but it's not worth my heart rate getting up.  
  • I don't stress over something I can't affect or something I can affect but the result doesn't really matter to me. Think about it this way. You are in a relationship and you take a good care for yourself. Your partner instead doesn't really like to move or doesn't really care what he/she eats. You nag about it to him/her everyday and end up going to the gym alone anyway. You are pissed off and it ruins your workout... again. But no matter what you still love him/her, ofc. So, lose the stress by trying to affect. Be little selfish, do your thing and what makes you happy. Try to think this way of thinking in your workplace too. 
  • I don't stress about things that already happened and there's nothing I can do to prevent them from happening. Like the most simple example: oatmeal turning into a volcano in a microwave. I think you know what I mean, but hey, it's too late. Just clean it up and make another one.


And after all... Just take a deep breath





-V

1 kommentti:

  1. constantly i used to read smaller articles or reviews that also clear their motive, and that is also happening with this article which I am reading now.


    Feel free to surf to my blog; Superhero Sprints Free Ebook

    VastaaPoista