maanantai 10. elokuuta 2015

Kyse ei ole oikeastaan siitä, miten urheilet – vaan kuinka saat itsesi urheilemaan

Minulta on useita kertoja kysytty, että ”mistä löydät motivaatiota” tai ”miten sinun innostus ei lopahda totaalisesti”? En ole oikein ikinä osannut muodostaa kunnon vastausta. Välillä saan oikein kunnon motivaatio-puuskia ja voisin muuttaa salille asumaan, joskus teen treenit rutiininomaisesti.  

Tavan kehittäminen (oli se sitten hyvä tai paha) alkaa rutiinin muodostumisesta.  Aamukahvi. Hampaiden pesu. Tupakointi. Karkkipäivä. Urheilu? Kun jokapäiväisestä rutiinista alkaa muodostua tapa, ei sen poisjättäminen olekaan enää niin helppoa. Jos liikkumaan lähteminen tuntuu vastenmieliseltä, jos aamuaerobinen ajatuksenakin alkaa jo haukotuttaa, niin eikö kuulostaisi houkuttelevalta, että viikottainen bodypump tunti olisi sinulle yhtä tärkeä rutiini kuin jokapäiväinen aamukahvi? ”Olen koko päivän pahalla tuulella, ellen saa päivittäistä kofeiiniannostani” verraten ”minun viikonloppu menee pilalle, ellei takana ole raskasta jalkatreeniä”.


It’s not how you exercise but how you get yourself into it that matters


I’ve been asked many times “how do you find the motivation to work out” or “how is it that your motivation doesn’t seem to decrease”? I’ve never really had a proper answer. Sometimes I have so much motivation I could live at the gym, sometimes I just do it as a routine.

Developing a habit (whether it’s a good or a bad one) starts with a routine. Morning coffee. Brushing your teeth. Smoking. Cheat day. Sports? When an everyday routine starts to develop into a habit, it’s not so easy to leave it out anymore. If exercising feels displeasing, if even a thought about morning cardio makes you yawn, then wouldn’t it sound tempting that the weekly bodypump lesson would be as important to you as the morning coffee? “I’m in a bad mood if I don’t get my daily caffeine” against “It will ruin my weekend If I don’t get a chance to smash legs at the gym before Friday”.



Jos liikunnasta ja aktiivisuus ei jo ole sinulle jokapäiväistä, mikset yrittäisi tehdä siitä rutiinia? Ei välttämättä minkään selvän tavoitteen takia, kuten painonpudotuksen tai lihasmassan kasvattamisen, vaan aktiivisen elämäntyylin itsensä takia. Kuinka monesti olet katunut, että lähdit kuntoilemaan? Niin.. Kun liikunnasta tulee rutiini, saatat jopa huomaamattasi saavuttaa matkalla monta hyvää asiaa. Pyöräile töihin, mene salille asiaa sen tarkemmin jahkailematta, käy kävelemässä tai hölkkäämässä suoraa noustuasi sängystä ennen kuin ehdit edes tajuta mitä olet tekemässä. Mitä jos kokeilisit kolme kertaa viikossa laittaa herätyskellon soimaan niin, että ehdit käydä 30minuutin hölkällä ennen töitä? Ei torkkua, vaan raakaa päättäväisyyttä nousta ylös ja lähteä lenkille. Itse tykkään tehdä hiit-tyypistä aamutreeniä kotona ja käydä sen jälkeen koiran kanssa löntystelemässä ulkona. Tutkimuksen mukaan tavan ajoittaminen aina tiettyyn ajankohtaan (esim. aamuaerobinen heti heräämisen jälkeen, tai kuntosali suoraa töistä) helpottaa tavan muodostumista.


If exercising and active lifestyle isn’t already everyday life for you, why wouldn’t you try to make it your new routine? Maybe not for an obvious goal, like weight loss or increasing muscle mass, but for active lifestyle itself.  How many times have you regretted a workout? So… When it comes to a routine, you can achieve many goals along the way. Ride a bicycle to work, go to gym straight from work without hesitation, go for a walk or jogging right after waking up, before u have time to think about it. What if you tried to set the alarm clock four times a week early enough so that you would have time to go jogging for 30 minutes before work? Don’t use snooze, just stick with the plan and be determined. I like to do hiit(high intensity interval training)-style training for 20-30minutes in the mornings before walking the dog. Studies show that sticking with the same time of the day (morning cardio right after waking up, gym right after work) might help forming the habit. 

Kuinka siis saat itsesi urheilemaan? Kuinka minä saan itseni urheilemaan?

So how to get yourself into a workout routine? How do I keep myself exercising?

Hiit(high intensity interval training)-tyyppiset aamuaerobiset menevät niin ikään rutiinin piikkiin. Sängystä ylös, hampaiden pesu ja urheilukamat päälle. Burpeet, askelkyykkyhypyt, punnerrukset ynnä muut suoritetaan päättäväisesti yksiössä. Koirakin on tottunut odottelemaan, että ensin hikoilen 20-30minuuttia, jonka jälkeen vasta lähdemme ulos.  Jos aamuaerobiset vois olla sun juttu, mutta innostus niihin loppuu muutaman kerran jälkeen, tässä pari vinkkiä
  •           Aamuaerobinen ei tarkoita välttämättä tyhjällä mahalla liikkumaan lähtemistä. Voit kokeilla esimerkiksi hajottaa aamupalan kahteen osaan. Ota jotain nopeaa ja kevyttä ennen treeniä ja istu rauhassa syömään aamupala treenin jälkeen.
  •           Liikuntamuotoja on muitakin kuin lenkkeily! Esimerkiksi 5 kilometrin tasamaajuoksu tappaisi minun urheiluinnon nopeasti. Keksi itselle parhaiten toimiva urheilumuoto ja ala muodostaa siitä rutiinia. Kokeile esimerkiksi käydä hyppimässä lähirappusia eri tyyleillä ylös. Tai suorita sisällä aerobisia liikkeitä ja kevyttä painoharjoittelua.
  •          Älä torkuta tai tee mitään ylimääräistä ennen harjoitusta. Esimerkiksi puhelimen selaaminen ja uutisten lukeminen on paljon kivempaa kun on herätelty kroppakin jo uuteen päivään.
  •          Lyhytkin harjoitus on parempi kuin tekemättä jättäminen. 15 minuuttia rutiininomaisesti suoritettuna 6 kertaa viikossa on jo 1,5h hikijumppaa viikossa."The only bad workout is the one u didn't do"
  •       Jos urheilun jälkeen ajattelet "tätäkö pitäisi tehdä kuukaudesta, jopa vuodesta toiseen", lopeta yhden tylsän harjoituksen ajatteleminen. Yritä ajatella liikuntaa mahdollisuuksien maailmana, mitä kaikkea voitkaan kokeilla!
      My hiit-style morning cardios are a routine. I wake up, brush my teeth and put on my workout clothes. I do burpees, step squat jumps, push ups etc. in my single room apartment. Even my dog is used to me sweating for 20-30 minutes before we go for a lazy walk. If you’ve been considering morning cardios but lose the interest quickly, here is few tips
  •          You don’t have to do the morning cardio with an empty stomach. Try to break the breakfast into two parts. Eat something small and quick before training and after finishing eat well.
  •          There are other forms of exercising than going for a 5km run with a steady heart rate. I’d probably lose interest into sports in a second if I had to do that every morning. Try finding set of stairs close to where you live, and experiment all sorts of different ways to workout. Or do aerobic training inside with light weights.
  •          Don’t snooze or do anything extra before you are done with training. Going through Instagram and the days topics is much more fun after sweating a little.
  •          “The only bad workout is the one didn’t happen”. Be happy with even a short  workout. 15 minutes 6 times a week, is sweating for 1,5hours a week!

   


Tätäkin aihetta on tutkittu. Tutkimuksessa mainitaan että ”henkilölle, joka on vasta aloittanut urheilun tai tuntee olonsa epämukavaksi mennessään salille, saman rutiinin suorittaminen voi auttaa rakentamaan itseluottamusta ja oppimaan aktiivisen elämäntyylin”. Päinvastoin taas henkilölle, jolle liikkuminen on jo rutiini,  uuden lajin kokeilu, tai saliohjelman muuttaminen tuo lisää potkua ja motivaatiota.


Study behind this subject shows that “For anyone who is new to exercise or uncomfortable going to the gym, following the same routine can help build self-confidence at the activity and being active in general. However, for others the repetitiveness of sticking to a specific routine may be detrimental.

Eli lyhyesti, tee urheilusta rutiini. Kun rutiini on muodostunut, muuntele sitä pitääksesi mielenkiinto yllä. Ja sitten kun tulee se motivaatio-piikki niin ota siitä kaikki ilo irti. (toki malttikin on valttia)


Long story short: make exercising a routine. After developing new habit you can start varying your workouts to maintain the motivation. And when you get a motivation peak take all out of it. 


Minun salirutiinit ja liikkumiset sai ainakin juuri suuren motivaatiopläjäyksen uudesti avatusta Oulun Edenin Easyfitistä.  Joihinkin saattaa vedota vanhat salit, nitisevät laitteet ja eripari käsipainot, mutta mulle uusi on aina uutta ja treeni-intokin aivan uudella tasolla. Harvoin salille lähteminen on mullekaan niin sukkelaa, kuin se oli tänä aamuna. Pyöräilyvauhdilla olisin pärjännyt varmaan tour de Francessa. Enkä joutunut pettymään, kun vihdoin astuin salille sisään.


My personal motivation and workout routines just went through the roof via the freshly opened EasyFit Oulun Eden. Some people may find it fascinating to train in an old basement with rusty equipment and unmatching dumbbells, but for me new thing is always a new thing. My excitement towards working out has reached a whole new level! Even for me it's sometimes difficult to get myself leaving to the gym, but this morning I was riding my bicycle as if I was competing in Tour de France. I can tell you I wasn't disappointed when arriving to the gym.




Jo se, että laitteet on eri järjestyksessä, saa minut ajattelemaan treenejä erilailla. Uusia laitteita, uusia liikkeitä, uusia ihmisiä, uusia ryhmäliikuntatunteja.
Even replacing the gym equipment makes me rethink my workouts. New machines, new exercises, new people and new classes.



Joskus sitä motivaatiota joutuu tosiaan hakemaan kissojen ja koirien kanssa. Silloin treeneissä pysymiseen auttaa se nimenomainen rutiini. Jos rutiinia ei ole ehtinyt muodostua, niin onko parempaa ajankohtaa aloittaa uusi tapa kuin nyt? Suurimmalla osalla alkaa olla lomat lusittu, ja elämä alkaa taas pyöriä arjen ympärillä. Mitä, jos se arki näyttäisikin tänä syksynä vähän erilaiselta? Tai jos urheilu on jo rutiinia, voi uudenkäheä sali auttaa motivaation kanssa.

Sometimes you really lack in motivation. Then the routine behind training habits really helps you to stick with exercising. If you haven’t developed a workout routine yet then what better time start than now? Most of us (at least in Finland) have spent the vacation days already and it’s time to go back to work and everyday life. Just what if the everyday life would look a little different this autumn? Or if exercising is already in your daily routines, new gym could really help to boost the motivation.


-V



Gym with a view

4 kommenttia:

  1. Pitäsköhän tulla käymää Edenissä. Näyttää tosi hyvältä tuo uus sali! /Maija :)

    VastaaPoista
  2. Itselle lisämotivaatiota tuli kummasti, kun biomekaniikkaan tutustuneen fysioterapeutin kanssa käytiin läpi punttisaliliikkeitä ja karsittiin pois mun fysiologialle sopimattomia liikeratoja. Treenaamisesta tuli taas hauskaa, kun tietää välttyvänsä paikkojen uudestaan särkymiseltä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, ei kannatakaan lähteä itseään rikkomaan, vaan turvallisuus ennen kaikkea. :)

      Poista