sunnuntai 9. elokuuta 2015

6 syytä miksi aamupalaa ei tulisi jättää välistä - 6 reasons not to skip breakfast

Montakohan kertaa olet kuullut sanottavan ” aamupala on päivän tärkein ateria”. Melko monta. Olet saattanut jopa toitottaa lauseen sanaa lähimmillesi sen tarkemmin tietämättä, miksi aamupala on niin tärkeä. Minulle aamupala on yksi päivän parhaimpia hetkiä. Lähteminen esimerkiksi aamuluennolle ilman kunnollista aamupalaa, ei ole edes vaihtoehto minulle. Minun aamupalahetkestä vielä paremman tekee aamuaerobinen ennen aamiaisen ääreen rauhoittumista. Aamupalalla vierähtää helposti puoli tuntia, kun samalla lukee päivän uutiset ja selaa läpi sosiaalisen median, vapaapäivinä vieläkin pidempään.
How often have u heard ”breakfast – the most important meal of the day”. Pretty often. You may have even said it yourself, without knowing exactly why breakfast is so important. For me, having breakfast is one of the top moments of the day. I would not leave my apartment without eating breakfast first. What makes my breakfast-moment even better is the morning cardio before it. I can easily spend 30 minutes in the breakfast table, reading news and going through social media. Or when having a day off, 30 minutes can stretch in to an hour.





Sen enempää paneutumatta viiteen ensimmäiseen kohtaan, esitän enemmän tai vähemmän tutkittuja seikkoja, miksi aamupala kannattaa syödä
Without putting much effort in the background of the first five subjects, here are reasons why you should eat your breakfast. Based on studies, more or less.


Diabetes, sydän- ja verenkiertoelimistön sairaudet, liikalihavuus, korkea verenpaine jne.. Nämä kaikki yhdessä ja erikseen – riski sairastua on pienempi, kun nauttii säännöllisesti monipuolisen aamiaisen.
Diabetes, cardiovascular diseases, obesity, high blood pressure etc.. The risk lowers when eating a well-balanced breakfast daily.


2. Parantaa keskittymiskykyä – improves concentration

Monipuolinen aamiainen auttaa pitämään verensokerin tasaisena ja näin edesauttaa kognitiivisten kykyjen optimaalista toimintaa päivän aikana. Aivot käyttävät energianlähteenään glukoosia. Hyvä hiilihydraattien lähde aamiaiselle on perinteinen kaurapuuro, jonka glykeeminen indeksi on matala, se siis nostaa verensokeria hitaasti.
Healthy breakfast helps to keep the blood sugar levels steady, and allows optimal cognitive function throughout the day.  The brain uses glucose as their energy resource.
for example, oatmeal is a good source of carbohydrates because their glycemic index is low – they increase the blood glucose levels slowly.


Ainakin, kun aamupala koostuu pääosin järkevistä komponenteista. Paketti pekonia ja munakas ei välttämättä saa aikaan energisyyden tunnetta.  
At least when the breakfast consists of smart choices. Bacon and eggs may not cause the same effect.

4. Auttaa polttamaan kaloreita – Helps burn more calories

Aamiaisen syöminen käynnistää elimistön aineenvaihdunnan ja auttaa näin polttamaan kaloreita vuorokauden ympäri.
Eating breakfast starts the metabolism, and this way helps to burn more calories throughout the day.

5. Parantaa muistia – Improves memory

Aamiaisen syömisen on tutkittu parantavan erityisesti lyhytkestoista muistia. Tutkimuksen mukaan tärkeää on syödä riittävän paljon, jotta aivot saavat ravintoaineita. Liian rasvainen ja runsas ateria puolestaan voi aiheuttaa päinvastaisen vaikutuksen. Optimaalinen kalorimäärä aamiaiselle on tutkimuksen mukaan 350-500kcal ja aamiaisen tulisi sisältää omega-3 rasvahappoja.
Eating breakfast has been studied to improve short term memory. According to the study the energy intake should be high enough (350-500kcal) and it should consist omega-3 fatty acids. Too much fats or a too heavy breakfast in general can cause the opposite effect.

Ja se viimeinen muttei vähäisin syy, miksi aamupalaa kannattaa nauttia joka aamu
Last but not least – why u should have breakfast every morning

6. Aamupalan syöminen vähentää riskiä pahanhajuiselle hengitykselle - Eating breakfast decreases the risk for bad breath

Uuden tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset, jotka jättivät aamupalan syömättä, kärsivät lähes kaksi kertaa todennäköisemmin pahanhajuisesta hengityksestä. Pahanhajuinen hengitys on kiusallinen vaiva, ei ainoastaan siitä kärsivälle vaan myös ympäröiville ihmisille. Pahanhajuisesta hengityksestä kärsivä henkilö ei välttämättä edes tiedosta ongelmaansa.
New research has shown evidence that teens were almost twice as likely to suffer from bad breath when they skip breakfast. Bad breath can be quite embarrassing not only to the one suffering from it, but also for surrounding people. And according to the research people are often unaware about their bad breath.

Pahanhajuinen hengitys johtuu useinmiten kaasuja vapauttavista bakteereista kielellä ja esimerkiksi ientaskuissa. Bakteerien aineenvaihdunnassa vapautuu mm. rikkiyhdisteitä sekä metyylimerkaptaamia. Bakteerit viihtyvät erityisen hyvin suussa, jota sylki ei huuhtele tarpeeksi hyvin (esim. kuiva suu aamuisin). Aamupalalla ruuan pureskelu stimuloi syljeneritystä ja auttaa näin myös huuhtelemaan bakteereja pois suuontelosta. Appelsiinit olisi siis hyvä syödä appelsiineina, ei tuoremehuna.
Asianmukainen suun ja kielen puhdistus auttavat myös pahanhajuiseen hengitykseen. Kiinnitä huomiota erityisesti kielen takaosan puhdistamiseen ja muista myös hampaiden lankaus kerran päivässä!

Bad breath is usually caused by the gas-emitting bacteria on the tongue. Most of the times bacterial metabolites such as dimethyl sulphide and methyl mercaptan are the principal cause for bad breath.  Bacteria do extremely well when saliva flow is low, for example after sleeping. Chewing and biting your breakfast instead of just drinking stimulates salivation. The saliva also flushes oral cavities in a natural way. So keep your oranges oranges, don’t juice them up.
Keeping your mouth clean also helps you avoid bad breath. Especially pay attention to the back of your tongue. Flossing should not be forgotten either, do it daily!


Jos läheisesi kärsii pahanhajuisesta hengityksestä, voi asia olla hankala ottaa esille. Yritä olla hienovarainen, kokeile esimerkiksi jakaa tämä linkki hänen kanssaan. ;)

If a person close to you suffers from a bad breath, it might be difficult to bring it up. A more gentle approach to the subject could be a link to this article. ;)

1 kommentti: